Ett oväntat sjukhusbesök i Krakow

Idag hände något skumt och oväntat för mig och Sonja. Vi kom hem till hotellet från saltgruvorna och tänkte nu gå ut på stan och äta lunch. När vi kom ner till reseptionen så frågade en finsk äldre kvinna om vi kan engelska och om vi hade tid att hjälpa henne lite. Hennes problem var att hennes man låg på sjukhuset i Krakow, på grund av någon liten hjärnblödning (om jag förstod rätt), och nu behövde hon hämta ett dokument från sjukhuset och skicka det via fax till Helsingfors vilket skulle bevisa att hennes man har lov att flyga hem till Finland samma kväll. Hon frågade om jag och Sonja har tid att följa med till sjukhuset och fungera som tolk för henne. Vi hade inga andra val än att följa med. Vi tog taxi till sjukhuset och jag kan säga att det var en av de äckligaste, snuskigaste och obehagligaste sjukhus jag har varit på. Det luktade piss i gångarna, patient-rummen var smutsiga och ohygieniska och det fanns människor fastbundna i sina sängar på gångarna.
Okei, så efter en lång,lång stund fick vi tag på dokumenten och kunde lämna det ljuvliga sjukhuset. Kvinnan hamnade betala 2000 zlotyn (ca 500e) och det tyckte vi med sonja att verkade lite skumt för det fanns ingen så kallad kassa utan vi gav pengarna åt läkaren och så skickade hon bort oss. Hela systemet på sjukhuset verkade konstigt och lite oroväckande.
När vi kom tillbaka till hotellet så fick vi faxat dokumenten till H:fors och den gamla kvinnan blev så rörd över att vi hade hjälpt henne att hon började gråta. Vi fick jätte bra fiilis med Sonja när vi hade hjälpt henne, för utan oss hade hon inte klarat sig. Hoppeligen så har kvinnan och hennes man nu anlänt H:fors.
Så fast Krakow är en mycket finare stad än Helsingfors så har Helsingfors nog 10000 gånger bättre sjukvård och sjukhus! Jag hoppas över hela mitt hjärta att jag aldrig mer behöver besöka ett ställe som Krakows sjukhus!

Av Cecilia