Friluftsgänget i Repovesi nationalpark 15-17.9.2011

Dag 1
Vår utflykt till Repovesi började med en näringsrik ärtsoppa i skolan. Efter att vi alla hade ätit oss mätta började vi vår utfärd. Bussresan tog ungefär tre timmar och vi hade en paus vid ABC då vi hade sista möjligheten att gå på toan etc. När vi kom till Repovesi började vi vår vandring. Alla fick turas om att läsa kartan. För att se de fina utsikterna i nationalparken måste vi gå upp för väldigt många trappor (över 200 trappor) och då fick minsann alla känna mjölksyrorna i fötterna. Efter en stunds beundrande fortsatte vi vår vandring tills vi kom till Kuutinlahti. Där hade man möjlighet att simma över eller vandra till andra sidan. 10 elever valde att ta vattenvägen. Nöjda på andra sidan slog vi upp läger. Efter att alla ätit en delikat middag blev det ’jag har aldrig…’ och ’Eriks frågelek’ runt lägerelden.

Dag 2
Vi började dagen med att hämta vatten från en brunn några kilometer från lägerplatsen. Efter det gick vi till Olhavanvuori för att beundra utsikten. Väl uppe belönades vi av en fantastisk vy. Berget stupade nästan 40 meter rakt ner mot vattnet. Därefter gick vi ner till kanoterna och dagens tema – paddling stod i turen.Vi hade två kajaker (för en person) och resten var kanoter. I kanoterna var det 2 pers/kanot (i vissa 3pers/kanot). På vägen höll vi små pauser för att orka hela turen. Vi var framme kring middagstid och det första vi gjorde när vi kom fram var att laga mat. Sen satte vi upp tälten och hade en skön myskväll vid lägerelden, vissa simmade till och med. På natten sov vi som stockar för vi var så trötta efter dagens vandring/paddling.

Dag 3
Vi vaknade och började tillreda morgonmålet. Vissa åt bröd, andra gröt och te. Vi packade ner tälten och resten av utrustningen. Vi städade lägerplatsen grundligt (som vanligt). Sedan gav vi oss iväg med kanoter. Vi hade en matpaus och några små pauser på vägen. Den enda ordentliga pausen där vi fick gå runt lite var vid Hillosensalmen Asema. Där köpte alla lite smått och gott för att orka paddla enda fram till Kuutin Kolo. Efter ca 3 timmars paddling var vi äntligen framme vid vårt mål. Vi tog rinkkorna på ryggen och gick upp till vägen för att vänta på bussen. Där väntade vi i all evighet. Det hann till och med börja regna när vi stod och väntade. När den äntligen kom var alla trötta och utmattade. Vi packade fort in sakerna i bussen och startade hemåt. Vi hade en matpaus vid den legendariska Pukaron Parooni.
Efter några timmars bussresa kom vi till skolan. Vissa orkade inte ta hem sina saker, så de hängde upp våta tält i gymnastiksalen. De andra åkte glada och nöjda hem efter en lyckad resa.