Cedric Villani besökte Finland

IMG_0364

I år delades ett antal stipendieböcker ut åt Brändö-studenter med matematisk/naturvetenskaplig talang. Författaren heter Cedric Villani. Han är en fransk matematiker, som nästan nått kändisstatus i stil med en fotbollsspelare eller en rockstjärna. Bilden ovan beskriver hur han känner sig när han efter långa tider av hårt arbete lyckats lösa något knepigt problem. CV har några yttre kännetecken. Han klär sig i kostym, har scarf runt halsen och en stor spindel av silver på bröstet. Kolla länken ovan!

IMG_0359

CV är ändå inte bara en estradör och excentriker. Han är en seriös matematiker, som bland annat vunnit Fields-medaljen, som är en motsvarighet till Nobelpriset. Sistnämnda delas inte ut i matematik. När han inte jobbar vid Institute of Advanced Study i Princeton eller något annat trevligt, är han professor i matematik i Lyon. Han beskriver sig idag som en matematisk fysiker. Boken ovan behandlar saker på gränsen mellan matematik och fysik, nämligen Ludvig Boltzmanns tankar om entropi, statistik som beskriver hur stora mängder atomer beter sig, tidens riktning och annat roligt.

21 juni i år (2016) var CV inbjuden som föreläsare av Institut Francais de Finlande och Helsingfors universitet. Man hade tänkt sig en mindre tillställning i universitetets lilla festsal, men sjutton heller, folk anmälde sig i massor. Ca 600 personer klämdes in i Porthania 1, en större sal nära unis huvudbyggnad.

Professor Villani föreläste populärt kring temat ”Mathematics and Creativity”. Det finns mycket gott att säga om föreläsningen. Här ska jag ändå ta upp något som rör oss alla i Brändö.

Han berättade att ca 75 % av de större upptäckter han gjort, har kläckts i samarbete med någon eller några kolleger. Han beskrev insikten om att vi måste samarbeta som en av de viktigaste han kommit på.

Det här kan vi säkert tillämpa i Brändö. Nya tider för med sig nya arbetsmetoder. Vi måste alla lära oss ”digitala knep och konster”. De nya studenterna hösten 2016, skriver lejonparten av sina studentprov med sina datorer. Politiker och beslutsfattare tror att ungdomarna idag är mycket datakunniga. Sanningen är ändå den, att många har massor att lära sig. Det gäller de nya studenterna, men också lärare och kanske föräldrar?? Nyckeln till lyckade resultat är samarbete. I en grupp på 20-30 unga i en klass, finns det alltid någon som sitter inne med lösningen till all världens problem. Hur hittar jag vettig information? Hur kan jag lita på informationen? Hur ska jag ange en kunskapskälla? Hur laddar jag ner en fil från molnet? Hur lagrar jag den? Hur kapar jag en bild från skärmen med min dator? Hur skriver jag ett snyggt dokument? Hur kan jag räkna någonting eller rita en graf? Det finns nästan alltid någon som vet.

Man måste kunna fråga. Man måste vara villig att dela med sig. I långa loppet vinner vi på en sådan arbetsmiljö! Vi är på god väg. I fysiksalen i Brändö, har undertecknad det gångna läsåret sett samarbete utvecklas. Den gamla situationen, där var och en satt med näsan riktad mot den egna boken, är historia idag. Vi lär varandra! Så är det i skolan. Så blir det säkert ute på arbetsplatserna med lite god vilja. I framtiden kan vi kanske undvika det som ryktet berättar om våra storföretag – miljöer där arbetsteam aggressivt smutskastar varandra, där chefer regerar med diktaturfasoner, där man inte kan kommunicera civiliserat osv.

Kreativitet ligger inom oss alla. Det sade CV i sin föreläsning. Han hade en teori om att de gamla arbetsformerna i skolan tar död på denna! Men det finns hopp!

Det ska bli roligt att dra igång med arbetet på hösten!