Friluftslivskursen hösten 2016

21 glada studerande från årskurserna 2+3 besökte Noux nationalpark på friluftslivskurs 1-3.9. Kursen innehöll följande moment: några förberedande lektioner och därefter en praktisk del ute i naturen, miljövänligt friluftsliv, vandring i varierande terräng, orientering på olika sätt, övernattning i tält eller vindskydd, matlagning enligt ”meny surprise” på stormkök, besök på Haltia naturrum i Solvalla (+ glasspaus) och olika grupparbeten (bl.a. nationalparkens regler, djur och växtliv, inlandsisen, göra upp eld, fotografering och dokumentation) – nöjda och lätt trötta återvände vi tillbaka till skolbänken.         – ”det andra länder har i kultur, har vi i natur” –

—–

Friluftsliv kursen Torsdag 1.9 – Lördag 3.9

Vandringen började redan från skolan då majoriteten av eleverna som deltog i kursen började traska till bussen som skulle ta oss till tågstationen i Böle. Från Böle tog vi E-tåget till Esbo centrum där vi alla kursdeltagarna samlades och vi tog bussen till Pirttibacka. I Pirttibacka anslöt sig också “Hillo Olli” till vår vandrings grupp, detta fullständiggjorde våran grupp . I Pirttibacka fyllde vi våra vatten flaskor samt gjorde våra sista besök på en porslin toalett på länge. Första dagen gick vi en hel del med ett par “pauser” där vi drack och åt lite mellanmål så vi skulle orka hela färden till vår övernattningsplats i Urja bredvid en sjö. Vi satt upp våra tält och började laga mat i våra stormkök. Eleverna “chillade” för det mesta i sina tält men vi hade också lägerelds aktiviteter som t.ex. korvgrillning samt hade eleverna chans att gå och simma. Nästa dag hade vi en mycket tidig väckning klockan 07.45 så att vi hade tid att laga morgonmål och ta ner våra tält. Vi började vandra mot Solvalla där vi skulle ha vår paus och fyllning av vattenflaskor. Vid Solvalla klättrade vi också upp i Haltias utskickstorn. KP bjöd också Blomma på en glass eftersom det var hans 18 års födelsedag. Från Solvalla orienterade vi oss till Mustalampi, dock i två olika grupper eftersom vissa elever missförstog KPs instruktioner. Alla hittade dock tillslut fram och vi samlades alla vid Mustalampi för att äta lunch. Därifrån fortsatte vi färden mot Holma-Saarijärvi men stannade på vägen vid Haukkalampi för att höra på föredrag av eleverna om naturen i Noux. Vid Holma-Saarijärvi övernattade vi på en ö. Aktiviteterna vid lägerplatsen var samma som vid den första med matlagning, lägerelden samt simmande. Nästa morgon var alla glada eftersom det var sista dagen i skogen. Vi började våran sista vandring 10 tiden mot Kattila. Vid Kattila fick vi våran feedback om kursen och tips av KP om materialvård samt kroppsvård.