Brändös simmare var i eld och lågor i FM

csc_0290

Hanna och Wille

Text: Hanna Kareinen och William Söderling.

FM på kortbana (25m) simmades den 17-20.11.2016 i Vasa simhall. Det var junior FM (flickor-17 och pojkar-18), vuxnas FM samt handikapp FM i samma tävling. Tävlingen var uppdelad i 8 pass, fyra morgon- och fyra kvällspass. På morgnarna var det direkt final för juniorerna och handikappade samt försök för vuxnas del och på kvällarna finaler för vuxna och direkt final för handikappade. Brändös simmare Hanna Kareinen och William Söderling var med och tävlade med sin förening Helsingfors Simsällskap (Simmis).

Wille: Mitt under period 2:s provvecka var det dags för FM tävlingarna i simning. För mig var det ungefär mitt nionde FM så jag är väldigt van med de här tävlingarna. Jag deltog i 5 olika grenar: 50m frisim, 100m frisim, 200m frisim, 50m fjäril och 50m bröst. Själv är jag nöjd med tävlingarna eftersom jag förbättrade mina personliga rekord på alla dessa sträckor, tyvärr blev det ingen medalj denna gång
Som tur tog vår förening( Helsingfors Simsällskap) hem många medaljer och lagandan var på topp.

Hanna: FM börjad för min del på torsdag morgon, så jag åkte till Vasa redan dagen innan, på onsdagen.  Den dagen råkade vara exakt samma dag som provveckan började, vilket inte var så värst händigt. Jag var tvungen att flytta sammanlagt fyra prov för den tid jag skulle vara i Vasa. Det gällde alltså proven onsdag-fredag och dessutom provet följande veckas måndag, eftersom jag hade grenar ännu sent på söndag kväll. Som tur fick jag fick alla prov smidigt flyttade. Jag råkade ha två tomma positioner under andra delen av provveckan, så jag fick två av proven skrivna då. Sedan skrev jag ett prov under provutgivningstillfället och ett prov kommer jag att skriva under FF. Jag var en aning orolig för hur jag skulle klara av att hinna läsa till alla proven, men det gick bra.

Simningsvis gick FM bättre än jag kunnat ana. Jag var anmäld till 8 grenar (5 individuella och 3 stafetter), men slutligen simmade jag sammanlagt 13 grenar. Jag fick nämligen äran att simma flera stafetter även i damernas serie. Jag förbättrade mina rekord i nästan varje gren, vilket jag lite kunnat förutspå, med tanke på hur bra jag kunnat träna den här hösten. Höjdpunkten för mig var FM silver i flickor-17 i 50 meter bröstsim!

Resultat från tävlingen hittas här:
http://www.simmis.fi/uutiset/lyhyen-radan-sm-nsm-vsm-kisat-vaasassa/

Skriven av Hanna Kareinen och William Söderling