Brändö besöker British Science Festival i Hull

En reseberättelse av Christoffer Stenius, Adrian Floman och Sebastian Fredriksson

11-14.9.2018

Dag 1:

Vi anlände till Manchesters flygfält och hoppade direkt på en buss mot Kingston upon Hull, eller kortare sagt Hull. Vi kom fram till The University of Hull och studentbostäderna på campusområdet sent på kvällen. Alla hade egna små rum.

Efter en lång resa utan mat fick alla var för sig välja vart de ville gå och äta. För oss bloggskrivare och några andra blev det 2,5 meter pizza delat på 7 personer.

Studentbostad på campus

Dag 2:

Dagen började med lite sightseeing i staden Hull.

Vi såg Hull Minster ( månutställningen inne i kyrkan) och Trinity Indoor market.

Street life museum of transport. I museet svarade vi på frågor och spelade på gamla spelautomater. Efter sightseeingen var det lite fritid och tid för lunch. Vissa av oss provade på Nando´s Wing platter.

Sedan var det dags för de första föreläsningarna på universitetet. Alla fick välja vilka föreläsningar man ville höra på.

En av de intressantaste föreläsningarna den dagen var Brad Gibson´s How the Universe will end, vilket kanske i sig själv säger vad det handlade om. Gibson berättade med glimten i ögat om vilka alla faror i rymden som hotar jorden och livet här. Om 300 tusen år kommer en stor våg av gamma strålning att kanske att förinta vår biosfär. Om inte detta tar livet av allt på jorden kommer nästa pröving om 1 million år. Då kommer ett solsystem likt vårt att passera igenom oss. Tusentals kometer kommer lossna och falla igenom vårt solsystem, och vissa kan träffa jorden.

Efter några föreläsningar var det dags för hela gruppen att besöka det berömda akvariet The Deep. I akvariet finns allt från pyttesmå fiskar till hajar och sköldpaddor,

t.ex. Fiskar och

annat The Deep

Sedan var det dags att prova en av Hull´s mest rekommenderade burgarställen, Dope Burger.

burgare

Dag 3:

Den ursprungliga planen var att besöka staden York, som gett New York sitt namn, men eftersom tidtabellen var stram bestämde vi oss för att åka till den närliggande staden Beverley, som gett Beverley Hills sitt namn. Vi fick en privat guidad tur i St. Mary’s church och deras bästa klockringare, Chris, tog oss upp 145 trappsteg och visade oss klocktornet.

Alla snören är olika klockor.

Ti och Christoffer fick till och med prova på att ringa i klockorna. Det är inte det lättaste när klockan väger lika mycket som en personbil!

Ti som klockringare

Toffe visar hur man skall ringa i kyrkklockor!

Den största klockan, väger 1 700kg.

Sedan visade Chris oss själva klockorna och vyn från taket.

Vy från St. Mary´s tak

Chris visade sig vara kemist med specialintresse för klockmusik.

Sedan var det tid för lunch och lite shopping i staden på egen hand. Två stiliga Flat Caps köptes!

Bussresan för vissa tog lite längre tillbaka eftersom resenärerna valt en buss som åkte via ett bostadsområde, men lite engelsk kultur skadar väl inte! När resenärerna väl kommit fram till Hull hade de 8 minuter på sig att ta sig till deras föreläsningar! Men alla hann fram!

I en av de gemensamma föreläsningarna som hela gruppen lyssnade på, avgick den f.d British Science Association presidenten och gav ansvaret vidare till Jim al-Khalili.  Efter detta höll al-Khalili ett tal med rubriken “The AI Revolution: hopes, fears and opportunities”. Många tankeväckande synpunkter om artificiell intelligens kom fram.

På kvällen var det dags för en gemensam middag på den turkiska restaurangen El Meze!

Dag 4:

Morgonen började med 3 timmar fritid och kl.12 åkte bussen mot Manchester.

Ti, Leif och Triin tackar för en fin resa!

Den här resan var fylld av många intressanta diskussioner, debatter, föreläsningar och upplevelser. Hull var ett nytt ställe för oss alla och därför är vi glada att vi också hann med några utfärder förutom det fina programmet som sciencefestvalen erbjöd. Tack ungdomar för att ni var flexibla då programmet lite levde ibland och vi justerade tidtabeller och utfärdsmål! Att ordna en resa är alltid något extra och utöver det vanliga jobbet man gör i skolan, men då man får dela upplevelser, tankar och skratt med ett så här fint gäng ungdomar vill man genast börja planera nästa resa!